Nyt studie: Undgå at tage på over julen (uden at motionere)

|
Kilde: Medical News Today
Dato: 17. december 2018
julemad

Forskere lavede et forsøg med en gruppe, hovedsageligt kvinder, og sparede dem for cirka et halvt kilo.

Selvom forskerne havde håbet på mere, er de alligevel tilfredse med at have begrænset vægtforøgelsen over julen hos forsøgsgruppen. Vel at mærke uden at de motionerede eller spiste mindre. Det skriver Medical News Today.

Vi tager ca. cirka et kilo på over julen.

I feriesæsonen er det svært at undgå at tage lidt på. Men en ny undersøgelse brugte en simpel metode til at undgå, at forsøgspersoner tog mere på end de behøvede

Forsøgsgruppen tog i gennemsnit et halvt kilo mindre på end kontrolgruppen, som tog ca. et kilo på.

Mad og drikke flyder i stridestrømme i feriesæsonen, det kniber mere med tilbageholdenheden og disciplinen. Samtidig med at vi sidder mere stille, er det ofte lig med lidt ekstra på sidebenene, som er svært at komme af med igen.

Faktisk er det sådan, at vi i vesten tager mellem et halv og et helt kilo på om året i gennemsnit. Og en stor del af dette sker i feriesæsonen, hvor de fleste ikke taber den ekstra vægt igen.


En ny tilgang til fedme?

Forfatterne af en nylig undersøgelse mener, at en målrettet indsats på denne tid af året kan tilbyde en innovativ måde at reducere udviklingen af fedme.

Ved at fokusere på tidspunkter, hvor vægtforøgelsen er mest signifikant, kan det være muligt at sænke den årlige vægtforøgelse.

Resultaterne fra den såkaldte Winter Weight Watch Study blev offentliggjort tidligere på måneden i BMJ.

Forskere fra Birminghams Institut for Anvendt Sundhedsforskning og Skolen for Sport, Motion og Sundhedsvidenskab ved Loughborough Universitet i Storbritannien gennemførte forsøget.

En lille intervention

Specielt ønskede de at forstå, om en relativt kort og ligetil intervention kunne reducere vægtforøgelsen over julen.

For at finde ud af det, rekrutterede de deltagere lige før jul 2016 og 2017. I alt deltog de 272 personer; 78 procent var kvinder, og 78 procent var hvide.

Forskerne tog de første vægtmålinger i november og fulgte derefter op i januar.


Fremgangsmåden

Forskerne delte deltagerne mellem en interventionsgruppe og en kontrolgruppe. Medlemmer af interventionsgruppen blev bedt om at registrere deres vægt mindst to gange om ugen, men helst oftere.

Forfatterne forklarer, hvorfor regelmæssige vejninger er vigtige:

- Regelmæssig vejning og registrering af vægt for at kontrollere fremskridt mod et mål (selvovervågning) har vist sig at være en effektiv adfærdsmæssig intervention inden for vægtstyringsprogrammer, forklarer de.

Forskerne opfordrede deltagerne i interventionsgruppen til at tænke på deres vægt, og hvordan det ændrede sig over tid. Som forfatterne forklarer, har interventionen "til formål at fremme tilbageholdenhed af energiforbruget."

Deltagerne fik også tips om styring af vægt og fik udleveret en liste over julemad sammen med oplysninger om, hvor meget fysisk aktivitet de skulle gøre for at forbrænde kalorierne fra hver madvare. For eksempel ville det tage 21 minutter at køre for at forbrænde de kalorier, der blev fundet i en traditionel britisk oksekødstærte.

Kontrolgruppen modtog derimod kun en folder om sund levevis.

Virkede det?

Efter at have justeret dataene for variabler, fandt forskerne, at personerne i interventionsgruppen havde taget mindre på end dem i kontrolgruppen - i gennemsnit 0,49 kg. mindre.

De i interventionsgruppen viste også mere tilbageholdenhed, og klarede at begrænse deres kalorieindtag mere end dem i kontrolgruppen.

Selv om forskellen i vægtøgning var mindre end forskerne havde håbet, er de stadig begejstrede af resultaterne.

- Fordi ferien er en årlig begivenhed, og selvom folk kun forhindrer en minder vægtforøgelse hvert år, giver det i alt en betydelig mængde over hele livet, skriver Medical News Today.

Forfatterne bemærker nogle mangler i deres undersøgelse. Det involverede for eksempel en relativt lille gruppe mennesker, og opfølgningsvarigheden var ret kort. Resultaterne fortjener imidlertid opfølgning

Livsstilsændring er udfordrende, men kortere fokus på vægtstyring i faste perioder, kan være mere opnåelige for nogle mennesker.

Forfatterne mener, at deres resultater "bør overvejes af sundhedspolitikkerne for at forhindre vægtforøgelse i befolkningen i højrisikoperioder som f.eks. ferier".

ContentPageId 900126
ID 12005