Nøglehullet rammer bredt nyhed

Næsten alle over 18 år kender nu Nøglehulsmærket, og det gælder hele Danmark - unge som gamle. Siden Nøglehulsmærket blev lanceret i juni 2009 har der været to oplysningskampagner om Nøglehullet – en i 2010 og en i 2011. Og Nøglehulsmærket er kommet godt ud i de danske hjem.

En undersøgelse lavet af YouGov om kendskabet til Nøglehullet viser, at

  • 92 % af de indkøbsansvarlige kender Nøglehullet
  • 27 % af de indkøbsansvarlige ofte ser efter mærket når de køber ind
  • 46 % kender til mindst et af de 4 råd – Spar på fedt, Spar på sukker, Spar på salt og Spis flere kostfibre og fuldkorn.
  • 7 ud af 10 har tillid til Nøglehulsmærket

Samtidig viste en undersøger lavet af The Nielsen Company, at der ved slutningen af 2010 var mindst 1050 Nøglehulsmærkede produkter.

Læs også: Nøglehullet - et mærke på sunde madvarer

Kvinder kigger oftest efter Nøglehullet

Uddannelse, køn og viden om hvad der gemmer sig bag Nøglehulsmærket har betydning for, hvor ofte vi bruger Nøglehullet.

  • Flere kvinder end mænd kigger efter Nøglehullet, når de handler.

  • Jo mere viden om Nøglehullet – desto oftere vælger vi Nøglehulsmærket mad

  • Jo længere uddannelse – jo oftere køber vi Nøglehulsmærket mad