Stort forskningsprojekt undersøger indeklima på skolerne nyhed

I alt 1.000 klasser deltager i et masseeksperiment om indeklima. Eksperimentet skal give forskerne et overblik over, hvordan det står til med luftkvaliteten i danske klasselokaler.

Mangler viden om skolernes indeklima

Tung og dårlig luft hæmmer børn og unges evne til at lære nyt, men der mangler viden om, hvor god eller dårlig luften egentlig er i klasselokalerne. Det er eleverne nu selv med til at finde ud af.

-Vi ved fra tidligere undersøgelser, at børn og unges evne til at lære nyt falder, når luften bliver dårlig. Men vi har slet ikke ressourcer til selv at undersøge 1.000 klasselokaler. Derfor er det utroligt nyttigt for os at kunne få eleverne til at hjælpe med at teste luftkvaliteten. Det giver os et helt nyt overblik over, hvordan det egentlig står til med indeklimaet i de danske klasselokaler, siger Geo Clausen, lektor ved DTU Byg.

Elever skal teste luften

Klasserne får testudstyr, der dels skal måle indholdet af sporer fra skimmelsvampe i luften, dels indholdet af CO2 i klasselokalerne. Da mennesker udånder CO2, er det en god markør for, hvor god ventilationen er i forhold til hvor mange mennesker, der er i lokalet.

- Vægge, inventar og vi mennesker selv afgiver en masse stoffer til luften, der er med til at gøre luften tung og dårlig, og i løbet af en almindelig klassetime bliver luften ofte så dårlig, at det er svært at forestille sig, at eleverne lærer særligt meget, fortæller Geo Clausen, der forventer, at eksperimentet vil vise, at en del klasselokaler desværre har problemer med luften.

Eksperiment i 3 uger i skandinavien

Eksperimentet udføres i skolerne i ugerne 38, 39 og 40. I Norge og Sverige gennemføres samme eksperiment af norske og svenske elever, så det bliver muligt at sammenligne resultater på tværs af landene. Resultaterne kan ses efterhånden, som eleverne taster dem ind, og i uge 44 offentliggøres en rapport fra forskerne på DTU over alle resultaterne.