Fremover bliver det 112-sygeplejerskernes opgave at vurdere hvor alvorlig det konkrete 112-opkald er og hvor meget det haster og derefter sende den rette hjælp (ambulance, akutbil og/eller lægebil).
Desuden bliver det 112-sygeplejerskernes opgave at yde kvalificeret hjælp over telefonen indtil hjælpen når frem.
- Det giver mere tryghed, at det fremover er specialuddannede sygeplejersker, der tager 112-telefonerne, siger Thyge Nielsen (V), der er formand for regionens præhospitale udvalg.
- Med deres sundhedsfaglige viden kan 112-sygeplejerskerne levere livsvigtig hjælp i de første altafgørende minutter efter at ulykken er sket - indtil ambulancen er fremme.
Indtil nu har det været politiets opgave at sende ambulancer m.m.
Overgangen til at det er specialuddannede sundhedsfaglige visitatorer, der tager 112-telefonerne, kommer til at ske samtidig i en landsdækkende koordineret aktion.
Politiet sender videre til 112 sygeplejesker
Når man fremover ringer 112 vil man stadig få politiet i røret først, og hvis politiet konstaterer, at opkaldet handler om sygdom og tilskadekomst, bliver man stillet om til en 112-sygeplejerske.
I Region Syddanmark er der ansat 17 sygeplejersker og en paramediciner til at løse den nye opgave. De skal hvert år tage sig af cirka 60.000 opkald. Der er også ansat en læge til at give 112-sygeplejerskerne fagligt backup.
Alle får de AMK-Vagtcentralen i Odense som arbejdsplads. Her kommer de til at arbejde tæt sammen med 17 tekniske Falck-disponenter, der står for den praktiske håndtering af ambulancer, akutbiler og lægebiler.