Bruger du den offentlige rejsesygesikring på din rejse, skal du altid udfylde en skadesanmeldelsesblanket, efter du er kommet hjem, hvis du er kommet til skade eller blevet syg under din rejse. Men vær opmærksom på. at 1. august 2014 kommer der nye regler
Kontakt altid SOS når du kommer hjem
Du skal altid udfylde en skadeanmeldelsesblanket, når du kommer hjem. skadeanmeldelsesblanketten indesender du til SOS – uanset om du selv har betalt udgifter i udlandet. Har du haft udgifter, kan du få refunderet pengene fra SOS.
Hvor får jeg en skadeanmeldelsesblanket?
Skadeanmeldelse kan lettest ske via internettet på www.sos.eu/da/privat/paa-rejse/anmeld-en-ny-skade/. Det sikrer den hurtigste behandling af sagen. Du kan også anmelde en skade skriftligt på en blanket, som kan fås hos SOS.
Anmeld din skade senest 6 måneder efter sygdom
Anmeldelse af din skade/sygdom skal som udgangspunkt være modtaget af SOS, senest
seks måneder efter skaden/sygdommen opstod. Manglende eller ikke rettidig anmeldelse vil medføre, at rejsesygesikringens dækning bortfalder, og du skal så selv afholde alle udgifter.
seks måneder efter skaden/sygdommen opstod. Manglende eller ikke rettidig anmeldelse vil medføre, at rejsesygesikringens dækning bortfalder, og du skal så selv afholde alle udgifter.
Husk at gemme kvitteringer og regninger
Til skadeanmeldelsen skal vedlægges specificerede, kvitterede regninger, recepter og evt. andre oplysninger til vurdering af sagen samt dokumentation for rejsens formål og varighed.
Andre regler i de nordiske lande, Storbritannien, Grønland og Færøerne
I de nordiske lande, Storbritannien, Grønland og Færøerne er danskere dækket af landenes egne ordninger. I enkelte tilfælde kan der være tale om egenbetaling, men disse udgifter vil blive dækket af rejsesygesikringen, efter du er kommet hjem.
OBS! 1. august træder der nye regler i kraft