Skolegang
Det har vist sig, at der ofte følger visse skolevanskeligheder i kølvandet på epilepsien, selvom barnet i øvrigt er velfungerende og velbehandlet.
Man har i mange år været af den anskuelse, at børn med epilepsi pædagogisk set ikke adskilte sig fra andre børn. Dette er et langt stykke af vejen rigtigt, men der er dog nogle vanskeligheder, som rammer langt de fleste børn med epilepsi. Disse vanskeligheder kan også ses hos andre børn, men der er en klar ophobning af disse problemer hos børn med epilepsi.
Læs også: Generelt om epilepsi - symptomer, anfaldstyper og førstehjælp
Den følgevirkning, man oftest ser, er problemer med korttidshukommelsen. Disse problemer er meget generende for børnene, og man oplever ofte, at de blokerer eller opgiver helt, for som de siger: Jeg kan alligevel ikke huske det. Det er vigtigt at lære børnene nogle teknikker, som i nogen grad kan kompensere for disse problemer.
Man har i mange år været af den anskuelse, at børn med epilepsi pædagogisk set ikke adskilte sig fra andre børn. Dette er et langt stykke af vejen rigtigt, men der er dog nogle vanskeligheder, som rammer langt de fleste børn med epilepsi. Disse vanskeligheder kan også ses hos andre børn, men der er en klar ophobning af disse problemer hos børn med epilepsi.
Læs også: Generelt om epilepsi - symptomer, anfaldstyper og førstehjælp
Den følgevirkning, man oftest ser, er problemer med korttidshukommelsen. Disse problemer er meget generende for børnene, og man oplever ofte, at de blokerer eller opgiver helt, for som de siger: Jeg kan alligevel ikke huske det. Det er vigtigt at lære børnene nogle teknikker, som i nogen grad kan kompensere for disse problemer.
Opmærksomhedsproblemer
Et forsigtigt gæt er, at halvdelen af børnene med epilepsi har opmærksomhedsproblemer i forskellig grad. Opmærksomhedsproblemer kan være en følgesvend ved alle former for epilepsi, men er mest markant ved de svært behandlelige.
Opmærksomhedsproblemerne kan imidlertid også godt ses hos velbehandlede, anfaldsfrie børn, hvor man måske slet ikke forbinder problemet med epilepsi.
Opmærksomhedsproblemerne kan imidlertid også godt ses hos velbehandlede, anfaldsfrie børn, hvor man måske slet ikke forbinder problemet med epilepsi.