Klager over sundhedsfaglig behandling Artikel

Hvis du er utilfreds med den sundhedsfaglige behandling eller har oplevet brud på dine patientrettigheder, kan du rette en klage til Styrelsen for Patientsikkerhed.

Hvad er Patientklagenævnet?


Patientklagenævnet er en selvstændig og uvildig forvaltningsmyndighed.

Nævnet er uafhængig af de myndigheder, der har ansvaret for sundhedsvæsenets drift og er uafhængig af fagpolitiske interesser.

I de tilfælde, hvor sagerne behandles af nævnet (og ikke alene træffes af formanden, de såkaldte formandsafgørelser, eller er B-sager, der ikke tages op på nævnsmøderne) er der to lægpersoner til stede, der repræsenterer brugerne.

Nævnet har som formand en jurist, der opfylder betingelse for at kunne udpeges som landsdommer. Klageadgangen er en naturlig følge af, at der i lovgivningen er normer, som sundhedspersonale skal overholde. Det er et led i deres autorisation at sundhedspersonale individuelt kan drages til ansvar, hvis de udviser manglende omhu indenfor deres fag.