1813 – din læge kan mangle informationer om din sygdom nyhed

Det har været en hård start for akuttelefonen 1813, som erstattede lægevagtsordning i Region Hovedstaden d.1/1 2014. Og der er stadigvæk problemer med fremsendelse af epikriser, der er det journalark din praktiserende læge modtager, når du har være i kontakt med 1813. Det kan betyde, at din praktiserende mangler information om din sygdom og behandling.

Akuttelefonen – stadig mangel på epikriser

Selvom der nu er gået ni dage siden vagtlægeordningen blev erstattet af akuttelefonen, er der stadigvæk problemer i forhold til at give de praktiserende læger besked, når deres patienter har henvendt sig på grund af akut sygdom. I første omgang skyldtes problemet IT-vanskeligheder hos Region Hovedstaden, som man mener at have løst, så alle epikriser nu bliver sendt videre, men formand for de praktiserende læger i hovedstadsområdet (PLO) Birgitte Alling Møller, der er praktiserende læge i Gribskov, mener ikke at problemet er løst

-Jeg og kollegaer jeg har været i kontakt med modtager stadigvæk langt færre epikriser end vi gjorde tidligere. Jeg har f.eks. kun modtaget to i dag og jeg har mere end 6000 patienter i min praksis, siger Birgitte Alling Møller og fortsætter:

- Dem vi modtager er også mangelfulde. Vi ved ikke om det er en læge eller en sygeplejerske, som har skrevet dem, og nogen gange står der f.eks. kun ’blærebetændelse’ og ikke andet. Vi modtager heller ikke tilbagemeldinger fra sygebesøg. Den mangel på information kan skade patienterne og i værste fald koste menneskeliv, siger hun.

IT –problemer hos lægerne

Hos Region Hovedstaden mener man, at det er de praktiserende lægers IT –opkoblinger, der er problemet, hvis de ikke får de epikriser, de skal have.

-Vi havde et problem med vores IT- system 1, 2 og 3 januar, men det har vi fået ordnet nu, og de praktiserende læger skulle nu modtage alle epikriser – også dem, hvor patienten ikke er blevet henvist til egen læge, siger Jan Nørtved Sørensen, enhedschef på 1813s akutberedskab.

-Hvis lægerne ikke modtager det, de skal have, eller mangler oplysninger om en specifik patient, vil jeg opfordre dem til at henvende sig. Og så synes jeg det vil være en god idé, at vi tager en samlet dialog om problemerne, siger han.

Hvis du har været i kontakt med akuttelefonen, og du efterfølgende har behov for opfølgning hos den praktiserende læge, opfordrer Jan Nørtved til, at du fortæller, hvad der er blevet talt om på akuttelefonen, indtil problemerne omkring videresendelse af epikriser er blev løst.