Unge danske kvinder indtager verdensrekord i modermærkekræft nyhed

Intet sted i verden er andelen af unge kvinder, der bliver ramt af modermærkekræft, større end i Danmark. Tallene stammer fra en opgørelse over de nyeste tal fra WHOs kræftdatabase.

Højt antal af modermærkekræft trods få solskinstimer

Der er ikke mange solskinstimer i Danmark. Alligevel ligger unge danske kvinder nu nummer et på listen over antallet af modermærkekræfttilfælde, når der er justeret for indbyggertal.

Det viser en beregning over modermærkekræft blandt 15-39-årige kvinder i alle verdens lande i 2008. Det bekymrer Kræftens Bekæmpelse.

- Modermærkekræft stiger markant i alle aldersgrupper i Danmark, ikke mindst blandt de yngre kvinder, som nu indtager en meget trist førsteplads på verdensplan. Sådan behøver det ikke at være. De fleste tilfælde af modermærkekræft kunne faktisk undgås, hvis vi blev bedre til at passe på i solen og droppede solariet, siger Anja Philip, der er projektchef for Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens solkampagne, på Kræftens Bekæmpelses hjemmeside.

Læs også: Modermærkekræft - de mest almindelige symptomer.

Solarier øger risikoen markant

I alt bliver mere end 1800 danskere ramt af modermærkekræft hvert år. Knap 200 af dem er unge kvinder under 39 år, og tallet vokser år for år.

- Det er jo ikke meningen at unge mennesker skal blive ramt af så alvorlig en kræftform som modermærkekræft. Derfor er der god grund til at se med alvor på tallene, siger Anja Philip.

Ifølge Kræftens Bekæmpelse, ved man ikke om det høje tal skyldes solarier eller solbadning, men noget tyder på, at de som tager solarium også er dem, som solbader allermest.

WHO har klassificeret solarier som kræftfremkaldende og undersøgelser viser, at solarium øger risikoen for modermærkekræft markant. Jo ynge jo større risiko.

Tager man solarium én gang om måneden og er man mellem 18 og 24, er der tre gange så høj risiko for, at man udvikler modermærkekræft.

Sluk Solarie kampagne

I uge 46 skyder Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden "sluk solariet" kampagnen i gang. Hvor man i samarbejde med kommunerne forsøger at få indført en begrænsning af solarier i offentlig regi.