Hæve sænkebord, mange skridt, vand, frugt – små vaner med stor betydning nyhed

Flere og flere har et stillesiddende arbejde foran en computerskærm. I takt med, at teknologien og den digitale verden udvikler sig, bliver der flere og flere digitale jobs. Men vi er ikke byggede til at sidde stille 8 timer hver dag, og selvom vi cykler til og fra arbejde og løber eller træner i fitness, når vi har fri, så er de 8 stillesiddende timer stadig meget hårde for kroppen og helbredet. Og selvfølgelig skal cykelturen, løbeturen eller fitnessturen ikke underkendes, men der er brug for mere for at holde kroppen og hovedet frisk under de mange arbejdstimer.

Med denne artikel vil vi tage fat i nogle af de ulemper der er ved at sidde foran en computer hele arbejdsdagen. Samtidigt vil vi fremhæve nogle de små ting, som eksempelvis at arbejde ved et hæve sænkebord, som du selv kan inkorporere i arbejdsdagen, for at få det bedst muligt.

Skift arbejdsstilling og stil dig op ved et hæve sænkebord

En af de største syndere under arbejdsdagen er at sidde stille i mange timer ad gangen. Når vi sidder stille, er der stor risiko for, at vi falder sammen i ryggen, overbelaster skuldrene, bliver stive i nakken, får ondt i hovedet og ikke får ordentlig blodtilførsel til kroppen. De mange stillesiddende timer dag ud og dag ind belaster kroppen ekstremt meget, og det kan påvirke både vores koncentration, humør, effektivitet og generelle velbefindende.

En ret enkel og meget effektiv metode til at få lidt gang i kroppen er at stå op og arbejde ved et hæve sænkebord. Når vi står op, bruger vi flere muskler og forbrænder flere kalorier, end når vi sidder ned – win-win! Derudover kan blodet lettere komme rundt i kroppen, hvilket gør os mere friske og klare i hovedet, hvorved vi bliver gladere og mere effektive. Hos Tælskridt.dk kan du læse mere om, hvorfor det er vigtigt at stå op og arbejde.

Ændre højden på hæve sænkebordet til dit behov her og nu

Et hæve sænkebord er vejen frem for stort set alle kontormedarbejdere. Vores behov for at stå op kan være forskelligt – nogle vil gerne stå op hele dagen, nogle foretrækker at skifte mellem siddende og stående i løbet af dagen, mens andre først skal vænne sig til at stå op, og derfor kun gør det kort tid af gangen. Uanset hvad du foretrækker, anbefaler vi, at du bytter arbejdsposition i løbet af dagen, så du undgår de langvarige statiske positioner, der ikke er gode for kroppen.

Med et hæve sænkebord får du let bordet indstillet til den højde, som passer til lige netop dig. Ved at indstille dit hæve sænkebord korrekt, både når du sidder ned, og når du står op, får du den rette højde for tastatur, mus og skærme, så du mindsker risikoen for skader i nakke og skuldre. Se DPJ Workspace’s store udvalg af hæve sænkeborde i mange forskellige størrelser og modeller, og find det, der passer bedst til dit kontor.

Walk-and-talk og skridttælling

Føler du, at du bruger for mange timer indenfor foran computeren hver dag, og at du ikke får rørt dig tilstrækkeligt? Selvom det giver rigtig meget at stå op ved sit hæve sænkebord, så er det altså vigtigt at røre kroppen endnu mere end det i løbet af arbejdsdagen.

Sundhedsstyrelsen har i en del år anbefalet, at voksne mennesker bør gå omkring 10.000 skridt om dagen, og det med god grund. Det kan virke som en uoverskuelig opgave at gå så mange skridt hver dag, især hvis man tager bil eller offentlig transport til og fra arbejdet, men det er ikke desto mindre vigtigt at forsøge. At gå mange skridt hver dag hjælper til med at holde gang i kroppen og hovedet. Udover at den friske luft giver mere energi, så får hovedet også mere energi, når vi går, og vi forbrænder kalorier. At røre på kroppen er altid godt, og du vil aldrig fortryde det.

Få kollegaerne med på en udfordring

Hvis du synes det virker uoverskueligt at gå så meget hver dag, så forsøg at lav det til en udfordring for dig selv. Prøv dig selv af – hvor meget skal der egentlig til for at nå de 10.000 skridt? Det kan være lettere at få gennemført en udfordring, hvis man er flere om det, så spørg eventuelt kollegaerne, om de er med på den. Skal I holde møder uden at tage notater? Gå en tur. Vil du have en kop kaffe? Gå til den kaffeautomat, som er længst væk. Har du en lang frokostpause? Gå en tur i den friske luft. Er du gået i stå i en arbejdsopgave? Gå en runde rundt om bygningen.

Alle disse små gåture i løbet af arbejdsdagen vil blive til flere skridt, end du regner med, og før du ved af det, er du godt på vej mod de 10.000 skridt. Måske kan du også stå af bussen et par stoppesteder inden du egentlig skal af? Eller parkere bilen længere væk end normalt? Alt tæller i kampen mod det stillesiddende arbejde.

Spis frugt og drik vand

Sidst, men ikke mindst, vil vi nævne vigtigheden af at spise sundt – du kan være nok så aktiv, og lige lidt hjælper det, hvis du propper dig med søde sager under arbejdsdagen. Vi kender alle det med, at det er virkelig lækkert med et stykke kage til eftermiddagskaffen, og det skal der selvfølgelig også være plads til. Her er det vigtige at huske på talemåden ”alt med måde”. Hvis du føler sukkertrangen komme snigende i løbet af dagen, så tag et stykke frisk frugt, spis en gulerod eller drik et stort glas vand. Frisk frugt og grønt og masser af frisk vand fra hanen gør underværker for vores kroppe under arbejdsdagen, og hjælper os til at holde os sunde, selvom vi er mange timer på et kontor. Femina har skrevet mere om, hvorfor vi har brug for vand, og giver tips til, hvordan vi husker at drikke nok i løbet af arbejdsdagen.

Det gælder altså om at anskaffe sig et hæve sænkebord, så arbejdsstillingen kan varieres i løbet af dagen, få så mange skridt ind på kontoen ved at bruge enhver anledning til at gå en lille tur og at drikke masser af vand og spise frugt og grønt. Hvis du følger disse tips og ellers lever et forholdsvist sundt liv med masser af frisk luft, bevægelse, god mad og gode mennesker omkring dig, så kan det ikke gå helt galt.

Held og lykke!