Luk øjnene og husk bedre. – Beviset foreligger.
Undersøgelsen som er gennemført under ledelse af Dr Robert Nash, fra Surrey University, omfatter 178 deltagere over to eksperimenter.
I det første eksperiment så deltagerne en film som viser en elektriker som kommer ind i en bygning for at udføre arbejde, men også stjæler ting. Hver deltager blev så vilkårligt tildelt en af fire situationer: øjnene lukkede eller åbne – med forudgående fortrolighed med forskeren eller uden kendskab til forskeren.
På den basis blev de så stillet forskellige spørgsmål om filmen såsom: ”hvad stod der på elektrikerens varevogn”.
Konklusionen var at deltagerne med lukkede øjne havde 23% flere korrekte svar end kontrolgruppen. En etableret fortrolighed med intervieweren forøgede antallet af korrekte svar, men genkaldelse med lukkede øjne var effektivt uanset om der var etableret fortrolighed eller ej med intervieweren.
Det andet eksperiment tog hukommelsesopgaven et skridt videre ved at spørge ”vidnet” om ting de havde hørt såvel som ting de havde set på filmen. Denne gang så deltagerne et klip fra den engelske serie Crimewatch som viser en rekonstruktion af et indbrud hvor en ældre mand blev angrebet i sit hjem.
Resultatet viste at ved at lukkede øjne hjalp deltagerne til at genkalde såvel lyd og som synsindtryk både når de havde et kendskab til forskeren som stod for interviewet eller ej.
I begge eksperimenter oplyste deltagerne, som ikke på forhånd havde et fortrolighedsforhold til intervieweren, at de var mindre komfortable når de lukkede øjnene end dem som på forhånd havde etableret et fortrolighedsforhold til intervieweren.
“Det star klart fra vores undersøgelse at lukkede øjne, og et etableret fortrolighedsforhold, forøger evnen til at genkalde situationer”.
”Uanset at det er klart at evnen til at genkalde situationer forbedres med lukkede øjne, hvad enten der er et etableret fortrolighedsforhold eller ej, så viser vore resultater at et fortrolighedsforhold gør vidnet mere komfortabelt ved at skulle genkalde med lukkede øjne, og dette er i sig selv vigtigt hvis vi skal opmuntre vidner til at anvende denne fordelagtige teknik ved interviews” - udtaler Dr. Robert Nash, fra the University of Surrey.