Inspiration til seksualundervisning Artikel

Inspiration til seksualundervisning. Seksualundervisning og råd til læreren. Få en god start på seksualundervisningen. Lad de unge stille spørgsmål om sex, kønssygdomme og prævention.

Måder at starte undervisningen på

Før selve undervisningen starter, er det vigtigt at have forberedt eleverne. De skal have mulighed for at indstille sig på emnet og tænke over, hvilke spørgsmål de gerne vil have besvaret. Lav eventuelt en postkasse, hvor eleverne kan aflevere anonyme spørgsmål, som de ikke har lyst til at stille foran de andre elever i klassen.
Det er vigtigt fra starten af undervisningen at tydeliggøre, at der ikke skal tales om underviserens egne, private erfaringer, men mere generelt om kærester, forældre, sex og så videre.

Sprogbrug

Man kan starte undervisningen med at spørge eleverne hvilke ord/betegnelser, de kender for drenges og pigers kønsorganer og hvilke de synes, der skal bruges i undervisningen. Her er der også mulighed for at få eleverne til at klassificere ordene som henholdsvis pæne, frække, krænkende eller nedladende. Eleverne vil sandsynligvis være uenige i opdelingen af ordene. Denne uenighed kan man som lærer bruge til at tale om, hvorfor nogle eksempelvis bliver kede af at blive kaldt "bitch", "fisse", "bøsserøv" eller "perker", mens andre har det helt fint med det.

Cases

Ved at starte med en case gør man tydeligt opmærksom på, at det er i 3. person, der skal tales. Underviseren kan samtidig meget hurtigt finde ud af, hvad det er, eleverne ved noget om, og hvad det er, de har brug for at vide mere om. På www.sexlinien.dk kan man hente spørgsmål/cases, som kan bruges som udgangspunkt i seksualundervisningen. Fjern det oprindelige svar og bed i stedet eleverne være brevkasseredaktører.
For ikke at overskride elevernes personlige grænser, er det en fordel at stille spørgsmål, så de får mulighed for at være med i debatten på en anonym måde. eksempel: "Er der nogen af jer, der har hørt om nogen, der..." eller "Kender I nogen som...". På den måde kan eleverne tage udgangspunkt i en historie, de har hørt eller omformulere en personlig oplevelse uden at blotte sig selv.

Normalitetsbegreb

Undervisningen kan også påbegyndes ved at bede eleverne fortælle om alle de former for sex, de har hørt om. Skriv alle elevernes bud op på tavlen og lad være med at sortere nogle fra, uanset hvad det er. Gennemgå dem sammen med eleverne, så alle er klar over, hvad de forskellige navne og betegnelser dækker over. Bed så eleverne om i grupper at fastslå, hvad der er normalt/almindeligt, og hvad der er unormalt/ ualmindeligt. Det er for eksempel ikke normalt, at unge dyrker sm, analsex eller swingersex, men at det ikke er normalt, er ikke det samme, som at det er forkert.
Klassificeringen af de forskellige former for sex kan på den måde lede til en snak om respekt for andres seksualitet og seksuelle lyster. Denne snak giver ligeledes underviseren et godt billede af, hvad de unge ved og måske mere vigtigt: hvad de har hørt om. Det er vigtigt at slå fast overfor eleverne, at alle de lovlige ting er acceptable, så længe begge parter har sagt ja til det. Det er for eksempel ulovligt at have sex, når man er under 15 år.
Et andet sted man kan få inspiration er på hjemmesiden www.bedreseksualundervisning.dk . Her har Sex og Samfund samlet forskellig viden om området, cases til brug i undervisningen og links til steder man kan få mere information.